Ayna ve vitrin karşısında namaz kılınabilinir mi?
Namaz esnasında mekruh sayılan birtakım hareketler vardır ki; bunlar her ne kadar namazı bozmasa da, namazın ruhu hükmünde olan masnevi haz ve zevkine gölge düşürür. Bunun için dikkat edilmesinde fayda vardır. Genel kaide; namazdaki huşua zarar veren, yani namaza duran insanın dikkatini dağıtan, kendisini bütünüyle namaza vermesine engel olan şeyler mekruh sınıfına girer. Namaza durulduğunda insanın karşısına gelen ayna ve vitrin gibi şeyler ve birtakım manzaralar dikkatimizi dağıtıp, bizi kendisiyle meşgul ediyorsa, namazdaki huşua zarar veriyorsa şüphesiz bu hal de mekruh sınıfına girer. Dikkatimizi dağıtmıyorsa mekruh sayılmaz.
Adet halinde kılamadığı namazları sonradan kılmak mekruh olur mu?
Bu namazların kaza edilmesi şüphesiz ki mekruhtur.
Çocuk kusmuğu ile namaz kılınır mı?
Sahih görüşe göre büyüğün ve küçüğün kusmuğu ister yemek olsun, isterse su, necistir. Temizlenmeden namaz kılınmaz.
Erkek namazdaki hanımını öpse namaz bozulur mu?
Erkek, namaz kılan hanımını şehvetle veya şehvetsiz öpse veya tutsa, kadının namazı bozulur.Eğer bir hanım namaz kılan kocasını öpse, kocasında şehvet olmazsa namazı bozulmaz.
Namazda adet gören kadın ne yapar?
İster, ilk adet olsun, isterse düzgün adeti olsun, kanın ilk görüldüğü andan itibaren namazı terkeder, çünkü namaz kendiliğinden bozulur. Eğer bu namaz farz ise, sonra kaza etmek gerekmez. Şayet nafile ise sonradan kaza etmek vacip olur. Zira farz olan namaz, zaten vaciptir, başlamakla vacip olmaz. Fakat nafile bir namaza başlamakla o namaz, kılana vacip olur
Namaz vaktinde adetli kadın ne yapar?
Adet olan kadın namaz vakitlerinde abdest alıp evinin namaza ayırdığı köşesinde namaz kılacak kadar bir müddet oturup, tesbih ve kelime-i tehvit ile meşgul olması müstehaptır. Böylece uzun zaman ayrı kalacağı namaza karşı usanç duymamış olur. Menhelu'l-Varidin'de o kadına hayatında en güzel kıldığı namazın sevabı verilir denilmektedir.
Günah İşleyen Namaz Kılabilir mi?
Günah işleyen bir kimse namaz kılmamalıdır, kabul olunmayacak düşüncesi yanlıştır. Günah, nefse köleliktir. İbadet ise Allah Teal'ya kul olmaktır. Rabbimize kulluğumuz artıkça nefsin esaretinden sıyrılmış ve kurtulmuş oluruz.
Namazda sağ ayağın baş parmağı yerinden hiç oynamamalı mı?
Bu durum halkımız arasında hakikaten yaygın bir anlayıştır. Fakat bunun aslını ne hadis-i şeriflerde, ne de fukaha"yı izâm"ın kitaplarında görmemiz mümkün olmadığı gibi, bu anlayışa kaynaklık yapabilecek ifadeleri bile bulmak mümkün değildir.
İhtimal "ibadetlerde ihtiyat esastır" kaidesinden hareketle, Rabb"in huzurunda kalbin yanı sıra şeklin de önemli olduğunu vurgulamak ve Allah"a karşı olması lazım gelen saygının bir parçası olarak "sağ ayağın baş parmağı yere çivi ile çakılmış gibi olacak" türünden sözler söylenmiştir. Tamamıyla hüsnü niyete yönelik ifade edilen bu beyanları kabul ve tatbik etmek de bir mahzur olmasa da, onu, dinin aslî bir kaidesiymiş, buna uymayanın namazı bozulurmuş gibi düşünmek doğru değildir. Dört mezhep içerisinde namazda ayağın konumu ile farklı farklı hükümlerin olduğu hemen her fıkıh kitabında anlatılır. Bunlar, Allah Rasulü"nün çeşitli zamanlardaki uygulamalarını bu hükümlere mesned olarak almışlardır
Üzerinde kaza namazı olanlar sünnetleri kılamazlar mı? Yâni, sünnet yerine kaza mı kılmaları gerekir?
Hanefi mezhebine göre kaza namazı için sünnet-i müekkedeleri terketmek câiz değildir. Hatta tesbih namazı, kuşluk namazı gibi bazı nafileleri de terketmek efdal değildir. Demek ki, sünnetler sünnet olarak kılınmalı, kaza namazı da ayrıca borç namaz olarak kaza edilmelidir. Kaza namazı kılacağım diyerek sünnetleri terketmek, bunu da âdet haline getirmek tavsiye edilmemektedir.Şafiî’de ise durum farklıdır:Şafiî mezhebine göre, kaza namazı borcu olanlar sünnet kılamazlar. İlk fırsatta sünnet yerine kazalarını kılmalı, borcu bitirip sonra sünnete başlamalılar.

0 yorum:

Yorum Gönder